Okej, jag behöver pepp!

Min hund, min lille envise spanjor, har idag visat sitt dåliga beteende igen. Vi åkte till Pontus kompis och dom har två hundar, en liten lurvig sak och en schäfer. Iallafall, direkt vi kom in, började deras lilla skälla, och Loco drog igång.
Han blev galen, skällde, skällde och skällde. Och nu till det väsentliga!
Jag gör precis som tränaren på valpkursen visat. Jag lockar med honom en bit bort med rösten eller godis och berömmer honom när han släppt fokus på de andra hundarna/människorna. Sen gör vi ett nytt försök med att låta dem ses, går det ej, lockar jag honom igen tills han släppt fokus. Sen försöker vi igen, och så fortsätter vi tills han lugnt kan närma sig hunden utan att skälla.
Skäller han, gör vi om samma visa igen.
Förstår ni?
Och jag har bara testat detta RIKTIGT två gånger, en på valpkursen (då tränaren visade det) och idag. Och det gick okej, inte bra och inte dåligt. Men jag skulle gärna vilja höra av er (som haft liknande problem) hur ni gjorde med er hund under dessa situationer.

Jag kämpar med vårt lilla pyre varje dag och jag tänker lägga ner hjärta och själ i hans uppfostran. Vi ska fixa detta! En månad har gått sedan vi hämtade honom, och på den lilla tiden har han NÄSTAN blivit rumsren, han stannar innan man går ut/in genom dörren (med/utan tillsägelse), lyssnar halvbra på inkallning. Det är små framsteg, och vi går framåt hela tiden!


Kommentarer
Postat av: Charlotte

Det jag hade gjort är att ta en promenad med alla hundar innan dom träffas, alltså dom får knappt hälsa på varann.

Visst, för början av promenaden kan de vara jobbigt, då hundarna skäller och verkligen vill träffa varann men det är bara gå på och verkligen visa att det du som bestämm att nu ska vi gå, inte träffas. Förstår du? :-) sen ni har gått promenaden tills ni ser att dom inte ens bryr sig om varann. Då kan ni släppa hundarna inne i huset. Brukar faktiskt hjälpa med detta knep. Att ta en promenad med alla hundra samtidigt. Har nämligen kollat mycket på "mannen som talar med hundar". Kolla på hans serie, man får väldigt mycket bra

tips :-) lycka till med lillen :-) verkligen söt !

2012-05-12 @ 08:56:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0