Jag tänker börja skriva korrekt - Alkoholen och dess fasa

Jag tänker offeciellt börja skriva korrekt svenska. Iallafall så gott jag kan.
Jag gör detta för att jag vill ta min blogg på största allvar nu och därmed behövs en korrekt svenska. Iallafall stor bokstav i början efter punkt. Sen om jag fixar det ser vi eftersom, men jag ska försöka så gott jag kan. Mitt G i svenska lär visa sig tydligt här på bloggen om inte annat.



Detta skrevs igår kväll på ett A4:a handskrivet.

Nu har jag legat här i min säng och tänk; Är äldre alltid förståndigare?
Det finns saker som unga och vuxna har samma problem med och det är bland annat alkoholen.
Jag ska ta upp de problem som jag sett och upplevt att vissa vuxna haft i berusat tillstånd. Det jag menar är mestadels riktar till män, men även till kvinnor i vissa fall. Det är såhgär att ett fåtal vuxna har en tendens att dras till på tok för unga tjejer och killar i berusat tillstånd. Inget allvarligt som sexuella övergrepp eller liknande. Det jag syftar på är närgångnhet samt flörtande och små taffsande.
Det är rent ut sagt sjukt hur vuxna människor i mina föräldrars ålder inte tänker hur oansvarigt det är att göra något sådant. Alkoholen är ingen bortförklaring, för någonstans inne i hjärnroten ska man ändå ha lite sunt förnuft!

Sen hur en vuxen människa inte ser felet i att vara närgågna med unga flickor eller pojkar är enligt mig oroväckande.
För det visar verkligen hur alkoholen förvränger de annars förnuftiga tänkandet hos både vuxna människor samt oss ungdomar.
Många frågar sig säkert nu varför jag skriver om just detta. Och det ska jag säga er är därför att jag själv varit den utsatta i den här bilden.

Jag var fjorton år och var tillsammans med en nära vän samt min familj/släkt på en Ålandsbåt. En kväll gick jag och min vän upp till ett dansgolv där det spelades live-musik och ett stort och brett utbud av människor. Vi började dansa och jag lovar er, det tog inte 10 minuter heller innan jag hade en medelålders mans händer på mina höfter!
Panikslagen som jag blev greppade jag tag i min vän och vi begav oss en bit närmare scenen där bandet spelade. Väl uppe på vår plats (det var cirka fem trappsteg ned till resterande publik) tog det inte heller mer än 10 minuter, så togs min hand i ett stadigt grepp av ännu en man nedanför mig.
- Berusade män i ett alltför högt fest-mood resulterade i ytterst oansvarigt tänkande!
Läskigt och väldigt ofredande för oss som försökte ha roligt.

Nu tänker jag skriva en bit som kanske kan verka som stöddig och väldigt övermoget men det är inte så jag vill att ni ska ta det. Ta en funderare istället och försök se från min synvinkel (sen om ni i slutändan ändå inte håller med är eran åsikt)

Men ibland tycker jag att vi ungdomar får höra ordvalen: Ni har inte lärt er att kontrollera er gräns gällande den sprithalten ni klarar.
NI, LÄRT, KONTROLLERA, GRÄNS, KLARAR.
Detta är ord som de flesta vuxna använder när det gäller oss ungdomar och alkohol. Men jag vill bara få sagt att många vuxna nog har lika svårt att kontrollera sitt max intag av alkohol i många fall också. Alla har fått snefyllor ibland och det kan hända även den ansvarsfullaste ungdomen samt föräldern.
Min mamma sa idag: Ni ungdomar lär er ju nu. Ni exprimenterar och får bakslag men sen lär ni er vad ni tål och hur mycket. Då är det nästan värre om vuxna inte kan kontrollera sig, för man tycker ju att de ska ha lärt sig genom åren.
- Mamma sa inte detta bokstavligt såhär. Men på ett ungefär tror jag att jag fick fram hur hon menade, eller fattade jag fel mamma?

Vi är alla oansvariga ibland.
Även de äldre som vi ska lära av

Men föräldrar vill alltid vårt eget bästa men vi måste komma ihåg att de också är människor, de gör också sina fel.
Så som vi gör våra!



Aldrig ska vi gå skiljda vägar
Jag vet att ödet är menat för oss

Min käresta se på mig
Å-håll min hand i stormen ♥

Kommentarer
Postat av: förhoppningsvis inte pinsam mamma.

De spelar ingen roll att de inte blev ordagrant som jag sa.De du skrev visar att du förstod va jag ville få sagt.Tycker ochså att de va bra de du skrev om att vi vuxna ochså är människor som gör misstag. För så är de ju,ingen är felfri.De gäller både vuxen och barn.Man måste rannsaka sej själv,och se sin del av en ev.konflikt.Ett klokt ord för alla:EN LÖGN KOMMER ALLTID FRAM,SÅ LÅT ÄRLIGHETEN VARA SANN.Att vill våra barns bästa tror jag nästan alla färäldrar kan skriva under.Men ibland kan de bli väldigt fel,fast tanken varit god.De både föräldrar och barn måste lära sej att säga till varann, ett för många väldigt svårt,men viktigt ord:FÖRLÅT!!

2008-12-01 @ 12:16:30
Postat av: Anonym

Har du slutat skriva? :/

2008-12-01 @ 21:09:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0